Tuesday 4 October 2011

Cinta Tak Mengenal Siapa



Ku sedari perjalanan kisah cinta antara kita tidak berkesudahan.
Dirimu telah dimiliki begitu jua diriku.
Pasti ada noktah untuk semua ini suatu ketika nanti.
Namun diriku belum cukup bersedia untuk menghadapinya
Perasaan bimbang merajai hati ini
Jika di biarkan berlarutan perasaan ini akan ada hati yang terluka.

Saat ini diriku tidak mampu berfikir dengan waras dan sedang hilang pertimbangan
Ada suatu perasaan yang halus terbit di hati ini
Yang menyukarkan diri untuk melupakan dan melangkah pergi
Menjauhkan diri darimu
Aku sedar dan tahu bahawa diriku sedang mengundang masalah
Namun ku tidak mampu menahan diriku
Untuk menolak perasaan ini terhadapmu
Sesungguhnya diriku benar – benar jatuh cinta dan bertaut kasih kali ini.

Ku tatap pesanan ringkas mu berulangkali
Bait-bait bicara mengetarkan hati perempuanku

“Suaramu pengubat rinduku, Kehadiranmu membawa seribu kebahagiaan,
Dirimu bidadariku, tanpa ku sedari dirimu seperti nyawaku, degup jantungku,
Segeralah kembali ke dakapanku, Kan ku manjakanmu dengan kasih sayangku”

Pertemuan pertama terlayar di minda seorang perempuan yang bernama Fariesya, walaupun telah begitu lama menjadi rakan sekerja namun mengapa baru kini Hasriq mempunyai keberanian meluahkan segala rasa yang terbuku di hati.

Sungguh telah terlambat kerana Fariesya kini menyandang gelaran seorang isteri kepada jejaka yang bernama Haikal. Apa kurangnya Hasriq kerana dia juga merupakan suami kepada seorang wanita yang lemah lembut dan mempunyai segala ciri wanita idaman bernama Sarina.

Segera kewarasan mindanya menafikan perasaan yang mulai terbit namun hati tetap gundah gulana menahan gelora perasaan.

Masih jelas terngiang-ngiang ucapan Hasriq ketika itu di ruang rehat pejabat.

“Fariesya, saya nak cakap sesuatu boleh tak?”

“Apa dia?, Cakap lah”

“Awak jangan marah ya”

“Cakaplah! Nape plak saya nak marah?”

“Kita dah lama berkawan rapatkan, hampir 10 tahun, awak sangat memahami saya, selalu ada waktu saya memerlukan dan selalu menenangkan jiwa saya tika saya runsing, walaupun hanya dengan senyuman awak”

“Lain macam je awak nie Hasriq? Saya ada kecilkan hati awak ke?” seraya Fariesya ketawa perlahan. Dalam hatinya berkata, mengapa pula mamat nie, buang tabiat ke.

“Saya tak sedar sejak bila saya suka awak, saya pun tak tahu bila perasaan ni mula terbit di hati saya. Dah lama saya pendamkan dan sekarang saya dah tak boleh nak simpan-simpan lagi dah”

Fariesya terkejut, bulat matanya meneliti raut wajah Hasriq tapi tak ada seinchi pun kelihatan seperti bergurau, wajahnya amat serius dan matanya merenung ke wajah fariesya.

“Awak nie Hasriq bangun tido tadi, kepala ada terantuk kat mana- mana ke?. Jangan la nak wat lawak bodoh. Tak kelakar la… seram ada la” Fariesya ketawa terkekek-kekek.

Hasriq dengan wajah sayu berkata “ saya tak bergurau la awak!”

Serta merta ketawa Fariesya terhenti dan wajahnya menjadi merah. Matanya bulat memandang wajah Hasriq dan dia benar-benar terkejut…


Bersambung……

No comments:

Post a Comment