Sunday 18 September 2011

Pemerhatian


Hari ini aku merasa amat geram dengan mereka2 yang mempunyai hobi mahal seperti penunggang motosikal berkuasa tinggi dan kereta2 lotus, ferrari yang sering melayan corner di Jalan Genting ni. Tertanya – tanya di hatiku mengapa mereka yang di kurniakan kelebihan dengan kemewahan hidup ini sangat angkuh dan biadap. Aku juga tahu tak semua mereka begitu, masih ada yang tahu menghormati pengguna jalan raya lain, mematuhi undang-undang, menjaga keselamatan dan amat bertimbang rasa.

Lain pula pengalaman yang ku lalui setiap ahad bulan syawal ini. Dua jentera yang berbeza, tetapi mempunyai sikap angkuh dan biadap yang serupa. Seolah-olah kami pengguna jalan raya yang lain tak perlu membayar cukai dan nyawa kami semua lansung tak berharga. Perlukah mereka bersikap biadap begitu memotong diselekoh tajam yang tak kelihatan kenderaan di hadapan, tetap juga memotong walau kelihatan kenderaan dihadapan sememangnya telah dekat, masuk semula ke lorong sesuka hati tanpa menghiraukan kenderaan yang tak mahal macam kami akan ditimpa kemalangan kerana di serang sakit jantung akibat terkejut atau terlambat menekan pedal brek.

Sukar memahami apa yang ada difikiran manusia, sikap dan kemahuan. Adakala mereka yang melakukan perkara bodoh bukanlah manusia yang bodoh. Kadangkala mereka yang bersikap tak senonoh adalah manusia yang sangat berlainan keperibadiannya ketika berada di dalam kelompok mereka.

Penat memikir tanpa jawapan… akhirnya aku membuat rumusan, tak kiralah siapapun didunia ini jika diuji Allah dengan kesenangan dunia pasti sukar untuk terus menepis godaan perasaan angkuh. Sebaik mana pun sesorang itu dan sepenyabar manapun hatinya, sesekali dia akan hilang kewarasan fikiran, tak ada siapa pun yang sempurna dan jangan asyik mencari kesempurnaan, kerana kesempurnaan itu tidak wujud dalam diri hamba Allah. Jika diuji dengan penyakit dan kemorosotan kesihatan, banyak2 lah bersabar dan gembiralah kerana Allah masih sayang kepadamu, Allah masih sudi mengingatimu bahawa masih disayangi dan diberi peringatan untuk bertaubat dan waktu untuk insaf memohon kemaafan. Perbaiki segala kesilapan dan kesalahan.

Alhamdulillah. Ku masih mampu tersenyum dan bernafas. Syukur pada Allah.

No comments:

Post a Comment